Zhromaždenie k veľvojvodcovi Michalovi a ďalším beztelesným mocnostiam

Andrej Rubľov, ikona archanjela Michala (súčasť deésis zo Zvenigorodu ), tempera na paneli, začiatok 15. storočia, dnes Štátna Tretiakovská galéria, Moskva

Archanjel Michal (hebr. „Mich-a-e-l“ – „Kto je ako Boh?“) je vodcom nebeských zástupov (Joz 5.14). Spoločne s ním sa  8. novembra slávi sviatok ostatných beztelesných mocností. Preto sa tento sviatok nazýva termínom zhromaždenie (zbor)

Jeho postavenie medzi anjelmi uvádzajú cirkevní učenci rôzne. Grécki otcovia (sv. Bazil a ostatní) hovoria, že Michal je najvyšší spomedzi všetkých anjelov, iní (sv. Bonaventúra), že je najvyšším spomedzi serafínov (prvého z deviatich anjelských chórov). Sv. Tomáš Akvinský vo svojej Summe uvádza, že je hlavným z posledného chóru, chóru anjelov. Rímska liturgia nasleduje gréckych otcov, sv. Michala nazýva „Princeps militiae coelestis quem honorificant angelorum cives“ (vodca nebeských vojsk, ktorého si ctia zástupy anjelov).

Úcta k sv. Michalovi je veľmi stará a rozšírená. Od raných kresťanských čias si ho uctievali kresťania ako svojho patróna. Traduje sa viacero udalostí, pri ktorých sa zjavil a pomohol k víťazstvu nad pohanmi alebo ochránil pred nebezpečenstvom.

Vo východnej Cirkvi sa sviatok sv. Michala a ďalších beztelesných síl slávi 8. novembra.  V latinskej Cirkvi sa slávi 29. septembra, v obnovenom cirkevnom kalendári (r. 1969) sa v ten istý deň slávi sviatok aj sv. archanjelov Gabriela a Rafaela.